7 клас

17 лютого.

Тема уроку. Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі.

Опрацюйте зміст презентації.

Виконайте тест.

14 лютого.

Тема уроку. Контрольна робота №4 за розділами «Дружба і кохання». Тести

Виконайте тест.

10 лютого

Тема уроку. Урок виразного читання напам’ять віршів Р. Бернс. «Любов» або Г.Гейне. «Коли настав чудовий май…», К. Симонов «Жди мене…».

Опрацюйте зміст презентації.

7 лютого.

Тема уроку. Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. Р. Бернс. «Любов». Г. Гейне. «Коли настав чудовий май…».К. М. Симонов. «Жди мене…». Поетизація високого почуття, розкриття його сутності.

Опрацюйте зміст презентації.
 Вивчити напам'ять  с.181-185 (за вашим вибором).

3 лютого.

Тема уроку. Позакласне читання №3. Людмила Уліцька. «Паперова перемога». Проблема булінгу в творі.

1. Прочитайте оповідання.

Людмила Уліцька

 Паперова перемога

 Коли сонце розтопило чорний зернистий сніг і з брудної води випливли накопичені за зиму відходи людського житла – старина, кістки, бите скло, – і в повітрі піднявся гармидер запахів, у якому найсильнішим був сирий і солодкий запах весняної землі, у двір вийшов Геня Піраплєтчиков. Його прізвище писалося так безглуздо, що з того часу, як він навчився читати, він відчув її як приниження.

 

Крім цього, у нього від народження не ладилося з ногами, і він ходив дивною, підскакуючою ходою.

 

Крім цього, у нього був завжди закладений ніс, і він дихав ротом. Губи сохнули, і їх доводилося часто облизувати.

 

Опріч цього, у нього не було батька. Батьків не було у половини хлопців. Але на відміну від інших Геня не міг сказати, що його батько загинув на війні: у нього батька не було взагалі. Все це, разом взяте, робило Геню дуже нещасною людиною.

 

І так, він вийшов у двір, ледве поправившись після весняно-зимових хвороб, у шерстяній лижній шапочці з піддітим під неї платком і в довгому зеленому шарфі, обмотаному навколо шиї.

 

На сонці було неправдоподібно тепло, маленькі дівчатка спустили панчохи і закрутили їх на кісточках тугими ковбасками. Стара із сьомої квартири з допомогою внучки витягла під вікно стілець і сіла на сонце, закинувши лице. І повітря, і земля – все було розбухлим і переповненим, а особливо голі дерева, готові з хвилини на хвилину зірватися дрібним щасливим листям. Геня стояв посеред двору і приголомшено вслухався в піднебесний гул, а товста кішка, обережно торкаючи лапами мокру землю, навскоси переходила двір.

 

 

Перша грудка землі упала якраз посередині, між кішкою і хлопчиком. Кішка, вигнувшись, плигнула назад. Геня сахнувся – бризки бруду важко шубовснули на обличчя. Друга грудка попала в спину, а третьої він не став дожидатися, пустився скоком до своїх дверей. Навздогін, як дзвінкий спис, летів саморобний віршик:

 

— Генька кульгавий, соплі річкою!

 

Він оглядівся: кидався Колька Клюквін, кричали дівчатка, а позаду них стояв той, ради кого вони старались,— ворог усіх, хто не був у нього на побігеньках, ловкий і безстрашний Женька Айтир.

 

Геня кинувся до своїх дверей – з драбини уже спускалась його бабуся, крихітна бабця в бурій шляпці з вічнозеленими і вічноголубими квітами над вухом. Вони збиралися на прогулянку у Міуський скверик. Мертва потерта лиса, сяючи янтарними очима, плоско лежала у неї на плечі.

 

... Ввечері, коли Геня похропував у сні за зеленою ширмою, мама і бабуся довго сиділи за столом.

 

— Чому? Чому вони його завжди ображають?— гірким шепотом спитала, на кінець, бабуся.

 

— Я думаю, треба запросити їх у гості, до Гені на день народження,— відповіла мама.

 

— Ти з розуму зійшла,— злякалась бабуся,— це ж не діти, це бандити.

 

Дивіться також

"Паперова перемога" (скорочено)

Біографія Людмили Уліцької

— Я не бачу іншого виходу,— хмуро відгукнулась мама. — Треба спекти пиріг, зробити гостинці і взагалі влаштувати дитяче свято.

 

— Це бандити і крадії.. Вони ж весь дім винесуть,— опиралась бабуся.

 

— У тебе є що красти?— холодно спитала мама.

 

Старенька промовчала.

 

— Твої старі ботики нікому не потрібні.

 

— При чому тут ботики?..— тужливо зітхнула бабуся. — Хлопчика жаль.

 

Пройшло дві неділі. Наступила спокійна і ніжна весна. Висохла грязюка. Гостро відточена трава покрила забруднений двір, і все населення, скільки не старалось, ніяк не могло його засмітити, двір залишався чистим і зеленим.

 

Хлопці з ранку до вечора грали в лапту. Тини покрились крейдовими і вугільними стрілами – це "розбійники", втікаючи від"казаків", залишали свої знаки.

 

Геня вже третю неділю ходив у школу. Мама з бабусею переглядались. Бабуся, яка була суєвірна, спльовувала через плече – боялась зурочити: зазвичай перерви між хворобами тривали не більше неділі.

 

Бабуся проводжала внука в школу, а до кінця занять чекала його в шкільному вестибюлі, намотувала на нього зелений шарф і за руку вела додому.

 

Напередодні дня народження мама сказала Гені, що влаштує йому справжнє свято.

 

— Позви з класу кого хочеш і з двору,— запропонувала вона.

 

— Я нікого не хочу. Не треба, мамо,— попросив Геня.

 

— Треба,— коротко відповіла мама, і по тому, як здригнулися її брови, він зрозумів, що йому не ухилитися.

 

Ввечері мама вийшла на двір і сама запросила дітей на завтра. Запросила всіх підряд, без розбору, але окремо звернулася до Айтира:

 

— І ти, Женю, приходь.

 

Він подивився на неї такими холодними і дорослими очима, що вона збентежилась.

 

— А що? Я прийду,— спокійно відповів Айтир.

 

І мама пішла ставити тісто.

 

Геня тоскно оглядав кімнату. Більше всього його бентежило блискуче чорне піаніно – такого, напевно, ні в кого не було. Книжна шафа, ноти на етажерці – це ще куди не йшло. Але Бетховен, ця жахлива маска Бетховена! Напевно, хто-небудь єхидно спитає: "А це твій дідусь? Чи тато?"

 

Геня попросив бабусю зняти маску. Бабуся здивувалась:

 

— Чим вона тобі раптом помішала? Її подарувала мамина вчителька... – І бабуся стала розказувати давно відому історію про те, яка мама талановита піаністка, і якби би не війна, то вона закінчила б консерваторію...

 

До чотирьох годин на розсунутому столі стояла велика супова миска з дрібно порізаним вінегретом, жарений хліб з оселедцем і пиріжки з рисом.

 

Геня сидів біля підвіконня, спиною до столу, і старався не думати про те, як зараз у його дім увірвуться галасливі, веселі і непримиримі вороги... Здавалось, що він абсолютно поглинутий своїм улюбленим заняттям: він складав із газети кораблик з вітрилами.

 

Він був великим майстром цього паперового мистецтва. Тисячі днів свого життя Геня проводив у постелі. Осінні катари, зимові ангіни і весняні простуди він терпеливо переносив, загинаючи кутики і розправляючи згини паперових листів, а під боком у нього лежала голубувато-сіра з тисненим жирафом на обкладинці книга. Вона називалась "Веселий час", написав її мудрець, казкар, кращий з людей – якийсь М. Гершензон. Він був великим учителем, зате Геня був великим учнем: він виявився неймовірно здібним до цієї паперової гри і придумав багато такого, що Гершензону і не снилось...

 

загрузка...

Геня крутив у руках недороблений кораблик і з жахом чекав приходу гостей. Вони прийшли рівно в чотири, всією гурбою. Біляві сестрички, наймолодші з гостей, піднесли великий букет жовтих кульбаб. Решта прийшли без подарунків.

 

Всі чинно розсілися навколо стола, мама розлила по стаканах саморобну шипучку з коричневими вишеньками і сказала:

 

— Давайте вип'ємо за Геню – у нього сьогодні день народження.

 

Всі взяли стакани, чохнулись, а мама витягла табурет-вертушку, сіла за піаніно і заграла "Турецький марш". Сестрички заворожено дивилися на її руки, що пурхали над клавішами. У молодшої було злякане обличчя, і здавалось, що вона ось-ось розплачеться.

 

Незворушний Айтир їв вінегрет з пиріжком, а бабуся метушилась біля кожного з дітвори точно так, як метушилась зазвичай біля Генічки.

 

Мама грала пісні Шуберта. Це була немислима картина: чоловік дванадцять погано одягнених, але вмитих і причесаних дітей, які в повному мовчанні поїдали гостинці, і худа жінка, яка легко вибивала з клавішів звуки.

 

Господар свята, з пітними долонями, направив очі в тарілку. Музика закінчилась, випурхнула у відкрите вікно, лише декілька басових нот затримались під стелею і, стихнувши, теж попливли услід за рештою.

 

— Генічка,— раптом солодким голосом сказала бабуся,— можливо, теж пограєш?

 

Мама кинула на бабусю тривожний погляд. Геніно серце ледве не зупинилось: вони ненавидять його за дурнувате прізвище, за підскакуючу ходу, за довгий шарф, за бабусю, котра водить його гуляти. Грати при них на піаніно!

 

Мама побачила його зблідле обличчя, здогадалась і врятувала:

 

— Іншим разом. Геня зіграє іншим разом.

 

Жвава Боброва Валька недовірливо і майже захоплено:

 

— А він уміє?

 

... Мама принесла солодкий пиріг. По чашках розлили чай. У круглій вазочці лежали які завгодно цукерки: і подушечки, і карамель, і в обгортках. Колька жер нахраписто і в карман встиг засунути. Сестрички їли подушечки і наперед загадували, яку ще взяти. Боброва Валька розгладжувала на гострому коліні срібну фольгу. Айтир самим безсовісним чином розглядав кімнату. Він все шарив і шарив очима і, на кінець, указуючи на маску, спитав:

 

— Тьоть Мусь! А це хто? Пушкін?

 

Мама посміхнулась і лагідно відповіла:

 

— Це Бетховен, Женю. Був такий німецький композитор. Він був глухий, але все рівно створював прекрасну музику.

 

— Німецький?— пильно перепитав Айтир.

 

Але мама поспішила зняти з Бетховена підозру:

 

— Він давним-давно помер. Більше ста років назад. Задовго до фашизму.

 

Бабуся вже відкрила рот, щоб розказати, що цю маску подарувала тьоті Мусі її вчителька, але мама строго поглянула на бабусю, і та відкрила рот.

 

— Хочете, я пограю вам Бетховена?— спитала мама.

 

— Давайте,— погодився Айтир, і мама знову висунула табурет, крутонула його і заграла улюблену Геніну пісню про бабака, якого чомусь завжди жаль.

 

Всі сиділи тихо, не проявляючи ознак нетерпіння, хоча цукерки вже кінчились. Жахлива напруга, в якій весь цей час перебував Геня, залишила його, і вперше блиснуло щось ніби гордості: це його мама грає Бетховена, і ніхто не сміється, а всі слухають і дивляться на сильні руки, що бігають. Мама закінчила грати.

 

— Ну, досить музики. Давайте пограємо у що-небудь. У що ви любите грати?

 

— Можна в карти,— простодушно сказав Колюня.

 

— Давайте в фанти,— запропонувала мама.

 

Ніхто не знав цієї гри. Айтир біля підвіконня крутив у руках недороблений кораблик. Мама пояснила, як грати, але з'ясувалось, що ні в кого немає фантів. Лілька, дівчинка зі складно заплетеними косичками, завжди носила в кармані гребінець, але віддати його не відважилась – а раптом пропаде? Айтир поклав на стіл кораблик і сказав:

 

— Це буде мій фант.

 

Геня присунув його до себе і декількома рухами завершив побудову.

 

— Геня, зроби дівчаткам фанти,— попросила мама і поклала на стіл газету і два листа щільного паперу. Геня взяв лист, мить подумав і зробив поздовжній згин...

 

Бриті голови хлопчаків, стягнуті тугими косичками голови дівчаток схилились над столом. Човен... кораблик... кораблик з вітрилом... склянка... солонка...

 Опрацюйте матеріали презентації.

 Виконайте тест.

 31 січня. 

Тема уроку. Асоль і Грей. Духовно-емоційний світ героїв.  Символіка образу пурпурових вітрил. Образи-символи в повісті.

Ви звернули увагу на те, що у творі О.Гріна «Пурпурові вітрила» є багато символів?  

Символ – це предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища. Носіями символічного змісту у творі можуть виступати будь-які елементи: персонажі, порівняння, художні деталі, пейзажі, метафори тощо. Нерідко символи стають багатозначними. У казковій повісті-феєрії Олександра Гріна «Пурпурові вітрила» є багато символів. Зараз ми спробуємо їх знайти і визначити, що вони означають.

Символи повісті

  • Ассоль – символ світла, добра;
  • Грей –символ втілення мрії в життя;
  • пурпуровий колір – колір радості і краси, якої не вистачало у Каперні;
  • білий парусник під пурпуровими вітрилами – символ кохання та нового життя для Ассоль;
  • море – символ бурхливої долі й водночас символ свободи, волі, природної гармонії;
  • Каперна - символ людського зла, жорстокості, заздрощів, лицемірства, ницості;
  • зоря – символ пробудження душі, кохання;
  • сонячне світло – символ просвітлення душі, ідеалу, кохання.
Що ж спільного і що відмінного у долях головних героїв?

Дайте відповідь на це запитання у вигляді таблиці.

Комментариев нет:

Отправить комментарий